10.7 C
Tehran
دوشنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۳۹۸

اعتراض به فروش تابلوی گنجینه موزه هنرهای معاصر در «حراج تهران»(+عکس، ویدئو)

رکنی حائری‌زاده هنرمند نقاش می‌گوید تابلوی «اِن ول آب» متعلق به اموال موزه هنرهای معاصر به صورت غیرقانونی در «حراج تهران» فروخته شده است. این تابلو را حائری‌زاده در سال ۸۲ به قیمت ناچیزی به منظور نگهداری در مجموعه موزه هنرهای معاصر فروخته که در «حراج تهران» ۳۶۰ میلیون تومان به فروش رفت.

رکنی حائری‌زاده هنرمند نقاش با صدور یک بیانیه‌ی تصویری مدعی فروش غیرقانونی یکی از تابلوهایش با عنوان «اِن ول آب» در دهمین دوره «حراج تهران» شد که به گفته وی به گنجینه موزه هنرهای معاصر تعلق دارد. این تابلوی رکنی حائری‌زاده در «حراج تهران» ۳۶۰ میلیون تومان به فروش رفته است.

او با انتشار ویدئویی در فضای مجازی گفته که این تابلو در سال ۱۳۸۲ توسط غلامرضا نامی مسئول خرید سابق موزه هنرهای معاصر (در دوران مدیریت سمیع‌آذر) خریداری شده و منظور از فروش آن، نگهداری در موزه هنرهای معاصر بوده است.

این نقاش سرشناس ایرانی با اظهار تاسف از افتادن سرنوشت کار به دست دلال‌های هنر و حراجی‌ها، فروش تابلوی خود را غیرقانونی و آن را متعلق به مردم ایران دانسته است.

 

View this post on Instagram

 

. “در سال ۱۳۸۲ اثر «ان ول آب» شماره ی ۲ در داخل دفتر موزه برای مجموعه ی موزه ی هنرهای معاصر تهران توسط غلامرضا نامی از من خریداری شد. این نقاشی، برنده ی جایزه ی بینال ششم بود و من به نیت موزه آن را فروختم. متاسفم که سرنوشت کار به دست دلالهای هنر و حراجیها افتاده که این غیرقانونی است. به نظرم نقاشی باید به مجموعه ی موزه بازگردد که متعلق به مردم است و اگر موزه آن را خریداری نکرده، خواهان بازگشت آن هستم.” پیام ویدیویی صریح رکن الدین حائری زاده در مورد فروش اثری از او در #حراج_تهران، تاییدی است بر ادعای پیشین من مبنی بر سرقتی بودن این اثر و صدها اثر دیگری که توسط مدیران وقت موزه(مدیران فعلی حراج تهران) به نیت قرار گرفتن در گنجینه ی موزه خریداری شده، اما بدون رضایت و اطلاع هنرمندان صاحب آثار، به مجموعه داران بخش خصوصی فروخته شده است. نکته ی قابل توجه و تامل این است که از قرار معلوم در طول بیست سال اخیر، موزه ی هنرهای معاصر هیچ اثری را برای گنجینه ی خود خریداری نکرده است و تمامی آثاری که با ادعای قرار گرفتن در گنجینه توسط مسئولان موزه از هنرمندان خریداری شده، چنین سرنوشتی پیدا کرده اند. در هرصورت اثر رکن الدین حائری زاده باید به گنجینه بازگردد و اگر چنین امری مقدور نیست، اثر باید به خالق آن(حائری زاده) تحویل گردد. بدینوسیله از تمامی هنرمندانی که در طول این بیست سال، فریب ادعاهای دروغین مسئولان موزه را خورده و آثار خود را به نیت قرار گرفتن در گنجینه به این افراد فروخته یا اهدا کرده اند، تقاضا می کنم پیگیر وضعیت آثار خود باشند و در صورت امکان با من تماس بگیرند. #افشین_پرورش

A post shared by afshin parvaresh (@afshin_parvaresh) on Jan 14, 2019 at 2:26am PST

رکنی حائری‌زاده خواستار بازگرداندن این تابلو به مجموعه موزه هنرهای معاصر شده و گفته که «اگر موزه آن را خریداری نکرده، خواهان بازگشت آن هستم.»

این در حالیست که احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر اعلام کرده که این تابلو اصلا متعلق به موزه هنرهای معاصر نیست، بلکه «موسسه هنرهای تجسمی معاصر» مالک آن است.

آنگونه که آقایی به روزنامه ابتکار توضیح داده،  به دلیل عدم مجوز خریداری آثار هنری توسط موزه هنرهای معاصر به عنوان بخشی از دولت و پروسه طولانی قانونی آن، «موسسه هنرهای تجسمی معاصر» از موسسات زیر نظر موزه و مرکز هنرهای تجسمی اقدام به خریداری آثار هنری می‌کند.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران خریداری تابلوی حائری‌زاده توسط «موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر» را در جهت حمایت از هنرهای تجسمی دانسته و گفته که «موسسه به صورت قانونی این اجازه را داشته که اثر را بفروشد. هیچکس نمی‌تواند اثری را از گنجینه موزه خارج کند.»

آقایی درباره روش خریداری تابلو برای گنجینه موزه گفت که «سالیانه افراد بسیاری برای اهدای اثر به موزه هنرهای معاصر مراجعه می‌کنند اما موزه نمی‌پذیرد. در واقع ورود اثری به گنجینه موزه، شرایط خاصی دارد، اینگونه نیست که هر کسی خواست به راحتی بتواند اثری را وارد گنجینه کند.»

با این وجود، غلامرضا نامی مسئول خرید سابق موزه هنرهای معاصر در واکنش به اعتراض حائری‌زاده به ایسنا گفته که در زمان خریداری این تابلو، مسئول خرید موزه نبوده بلکه مشاور خرید و کارشناس و دبیر اجرایی بی‌ینال بوده!

وی با بیان اینکه «این خرید در دفتر موزه نبوده بلکه در فضای موزه بوده»، گفته که «ما بنا داشتیم هر نمایشگاهی برگزار می‌شود آثار برندگان را برای کمک خریداری می‌کردیم بعدا تصمیم گرفته می‌شد که اثر در موزه قرار بگیرد یا نه. هزینه خرید این آثار را «موسسه توسعه هنرهای تجسمی» می‌پرداخت و آثار در اختیار آنها قرار می‌گرفت. این یک موسسه غیرانتفاعی است و می‌تواند آثار را بفروشد.»

نامی می‌گوید: «در جریان خرید این اثر با نام «اِن ول آب» به حائری‌زاده گفته نشده قرار است این اثر برای موزه خریداری شود» و «نحوه آگاهی‌رسانی وزارت ارشاد خیلی مناسب نبوده است و در این زمینه سوء تفاهم‌هایی پیش آمده است.»

رکنی حائری‌زاده، نقاش متولد ۱۳۵۷ آثارش در مجموعه‌هایی مانند موزه بریتانیا، موزه تیت، بنیاد دووی و ساعتچی در لندن نگهداری می‌شود.

 


لینک مطلب

مطالب بیشتری که ممکن است مورد علاقه شما باشند

"متولد اوین" و "تتو" برنده جوایز بخش‌های جانبی برلیناله

cafeliberal

آشنایی با فریدون فرخزاد؛ خاطرات هنری سعید محمدی در نمایش موزیکال «شب بود، بیابان بود…فرخزاد بود»

cafeliberal

پرویز ناتل خانلری؛ ادیب سیاستمدار

cafeliberal

نسل سوم و چهارم علاقه‌ای به «لمس روزنامه» ندارند!

cafeliberal

محمد امامی و آموزش تهیه‌کنندگی سینما: آشنایی با رمز و رموز دریافت وام ۷۰۰ میلیارد تومانی بدون وثیقه!

cafeliberal

در باب روز مادر

Jahan